Hry jsou nejen v podstatÄ› nezbytné pro dÄ›tský vývoj, nýbrž jsou prospěšné i pro dospÄ›lé. Jsou také velmi oblÃbenou aktivitou, a tak nenà divu, že jich existuje mnoho nejrůznÄ›jÅ¡Ãch druhů. Valnou Äást z nich hrajeme s ostatnÃmi, aÅ¥ už osobnÄ› nebo pÅ™es internet. Jsou vÅ¡ak i takové, které jsou urÄeny pouze pro jednoho hráÄe.
Â
To se může zdát na prvnà pohled zvláštnÃ. Koneckonců, hry jsou v podstatÄ› o soupeÅ™enÃ, o snaze porazit svého protivnÃka. Koho tedy porážÃme, když hrajeme sami se sebou? To jsou otázky, které nám mohou vyvstat na mysli. A valná vÄ›tÅ¡ina z nich má jasné odpovÄ›di.
Â
Â
V prvnà řadÄ› si musÃme uvÄ›domit, že soupeÅ™it nemusÃme pouze s ÄlovÄ›kem. To ostatnÄ› vÄ›dÄ›li již naÅ¡i pÅ™edkové. U klasického solitéru se napÅ™Ãklad snažÃme porazit náhodu, ukázat, že dokážeme vyhrát, i když jsou karty doslova proti nám. Pocit uspokojenà je pak stejný, jako bychom zvÃtÄ›zili nad skuteÄným ÄlovÄ›kem.
Â
Trochu jiná situace je u videoher. Zde nesoupeÅ™Ãme s náhodou, nýbrž s poÄÃtaÄovým programem, s umÄ›lou inteligencÃ. Ta ovládá naÅ¡e nepřátele, rozhoduje o tom, co v dalÅ¡Ãm okamžiku udÄ›lajÃ. Jejà výhodou je fakt, že dokáže reagovat mnohem rychleji, než je toho schopen ÄlovÄ›k. Umà také lépe a důkladnÄ›ji vyhodnotit situaci. To jà dává proti nám výhodu. Ta je vÅ¡ak vyvážena jejÃmi nedostatky.
Â
Â
TÃm je pÅ™edevÅ¡Ãm fakt, že se dovede pohybovat pouze v rámci svého programovánÃ. Neumà tedy improvizovat tak, jak to umà ÄlovÄ›k. Toho lze pak Äasto využÃt, neboÅ¥ se tak stává pÅ™edvÃdatelnou. A pokud pÅ™edem vÃme, co v dalÅ¡Ãch nÄ›kolika vteÅ™inách soupeÅ™ udÄ›lá, je mnohem snazÅ¡Ã se na to pÅ™ipravit a porazit jej.
Â
I zde máme samozÅ™ejmÄ› různé nároÄnosti. Nic to vÅ¡ak nemÄ›nà na tom, že pocit uspokojenà je zde stejný, jako pÅ™i poraženà protivnÃka ovládaného ÄlovÄ›kem. Jen s tÃm rozdÃlem, že si můžeme být stoprocentnÄ› jisti, že nikomu neublÞÃme – a to je také velmi důležité.