Pokud poprvé chceme jednat s někým cizím, pak je dobré se předem ujistit, že ona osoba je skutečně spolehlivým partnerem. To platí zvláště v obchodním styku, kde jde mnohdy o velké částky peněz. Jak to ale zařídit? Není to totiž ani zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.
Jednou z nejčastěji využívaných možností jsou reference Enerdomy. Zde se dozvíte, co o dané firmě řekli její předchozí či stávající zákazníci. A zatímco dříve je bylo možné získat pouze od rodiny, přátel či známých, dnes je tomu díky internetu jinak. Existují servery, na kterých lze najít recenze prakticky na každou firmu.
Je pochopitelné, proč na ně lidé tak moc dávají. Koneckonců, pokud byli předchozí zákazníci se zbožím či službami spokojeni, je pravděpodobné, že my budeme taky. A platí to i naopak, pokud měli problémy, je zde riziko, že je budeme mít také.
Bohužel, ačkoliv by se to mohlo tak jevit, situace ohledně recenzí není ani zdaleka tak jednoduchá. Začala jich totiž využívat i marketingová oddělení firem, a to nejrůznějším způsobem. Tím asi nejběžnějším je nákup placených recenzí, které mají buď danou firmu podpořit, nebo poškodit její konkurenci. Jistě, tato praktika je v rozporu se zákonem, bohužel se však jen velmi těžko dokazuje.
To v podstatě znamená, že bychom ani recenzím neměli plně důvěřovat. Vyfiltrovat je potřeba především ty přehnaně nekritické nebo naopak velmi kritické, a pak také ty, které jsou napsány podivnou češtinou, případně u kterých má uživatel, který je napsal, zvláštní přezdívku.
Ovšem placené recenze nejsou ani zdaleka jedinou možností, jak je využít. Další z nich je vložení těch nejlepších na vlastní webové stránky. Můžete si koneckonců sami všimnout, že zde najdeme například sekce „napsali o nás“ a podobně, případně jsou umístěny hned na úvodní stránce, aby si jich návštěvník ihned všiml.
O těchto taktikách je rozhodně dobré vědět, a snažit se nenechat se jimi nachytat. Výsledkem by totiž mohlo být velké zklamání.